Wednesday, February 1, 2012

Salji di Palestina: Episode 3- Terbang Tinggi

Suasana rumah tiba-tiba jadi senyap. Sepi. Hanya kedengaran bunyi kipas di atas syiling yang berputar laju. Nazirul cuba untuk memandang ke wajah Hajar, namun Hajar seakan-akan tahu. Dia berpaling dan menundukkan wajahnya.

“Emmm..kalo abi nak mintak pendapat atau keizinan dari Ai, Ai okey jee kalo abi nak pegi. Ai faham ape abi nak buat dan ape yang abi ingin lakukan.” katanya dengan nada selamba.

Statement tersebut telah menyebabkan Nazirul tersentak. Seakan-akan tidak percaya apa yang terlafaz dari mulut anaknya itu.

“Betol ke ni Ai?”

“Betol. Ai tak main-main la..kan umi kan..” sambil datang memeluk uminya.

Aisyah memang sudah faham akan kehendak abinya. Dia juga faham akan keperluan abinya untuk pergi ke Palestin. Aisyah faham akan penderitaan saudara seagamanya dan Aisyah juga menjadi seorang aktivis di sekolah, memberi kesedaran tentang rakyat Palestin. Kempen dan program yang dijalankan oleh Aisyah amat mendapat sambutan dan penyertaan yang memberangsangkan dari pihak sekolah.


********


Hari yang ditunggu sudah tiba. Persiapan untuk ke tanah Palestin sudah tersedia. Wang, barang bantuan serta peralatan perubatan sudah tersedia, hanya menunggu masa untuk berangkat terbang.

“Assalamualaikum..Nazirul..”

“Waalaikumsalam..Doktor, lame ke tunggu ana?” kata Nazirul sambil memeluk Dr. Fazley

“Ish mane ade, ade la sejam kami tunggu enta” jawab Dr. Fazley

Riak wajah Nazirul terus berubah bila mana mendengar jawapan Dr. Fazley. Riak bersalah.

“Ana gurau je la akhi..haha..tu pun nak percaya. Kami baru sampai, enta yang sampai dulu.” katanya lagi.

Selang beberapa minit kemudian, ikhwah-ikhwan lain yang menyertai konvoi ke Palestin sampai. Mereka semua berpelukan tanda ukhuwah yang telah lama dibina selama ini.



HADITS KETIGA BELAS
عَنْ أَبِي حَمْزَةَ أَنَسْ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، خَادِمُ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى  اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لأَخِيْهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِه
[رواه البخاري ومسلم]
Terjemah hadits :
“Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik radiallahuanhu, pembantu Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam dari Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam, beliau bersabda: Tidak beriman salah seorang diantara kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.
(Riwayat Bukhori dan Muslim)



Nazirul mengucapkan selamat tinggal kepada kedua zaujah dan anaknya serta mengucup dahi mereka.
Hajar tidak dapat menahan air matanya lantas dibiarkan berjujuran menitis ke pipi. Begitu juga dengan Aisyah. Mereka sekeluarga berpelukan buat kali terakhir.

“Abi..abi janji tau, abi mesti balik sini..”

Namun Nazirul hanya mampu senyum dan tidak dapat membalas  kerana dia tidak dapat menjanjikan apa-apa kepada anaknya itu. Semuanya atas kehendak Ilahi.

Rombongan bertolak ke Mesir menaiki kapal terbang tept pada jam 10 pagi.

Fewww!![kredit]

1 comment: