Thursday, February 16, 2012

Ayat-ayat Cinta


Amaran awal:

Post ini tiada kena mengena dengan cerita Ayat-ayat Cinta. Ia sekadar  tajuk yang sama bertujuan untuk menarik mata-mata yang sentiasa mencari perkataan yang berkaitan dengan “CINTA”. Jangan pulak rasa menyampah selepas membaca post ini.
Post ini juga bukan “berintikan” jiwang yang berkarat, tapi post ini insyaAllah bole menghilangkan karat di hati.


Satu Perniagaan yang Tidak Akan Rugi




Peristiwa berlaku time Asasi dulu-dulu. Kalo tak silap bulan 12 2010. Time tu tengah syok tido kat dorm. Tiba-tiba ade org ketuk pintu. Saya pun bukak la dalam beadaan mamai.
Ternampak 2 orang makhluk Allah tengah tercegat kat luar. Huh geng masjid ni..huhu terpaksa cari baju kat dalam almari. Dua orang budak ni masuk la pastu duduk sebelah saya sambil letak tangan kat bahu.

“ Nak tak kami bagi kau satu kerja? isyaAllah ini satu perniagaan yang tidak akan pernah rugi”

Dalam keadaan mamai plusstill blur lagi saya just angguk. Tak tahu maksud sebenar ayat tersebut.

Terus seorang lagi kata,

“Nak tau tak perniagaan tu?”

“Nak..nak..”

“Perniagaan rumah Allah.”

Selepas itu seorang dari dieorang baca terjemahan dari Surah At-Taubah ayat 111. Lalu mereka mempelawa saya untuk join dieorang. Jadi AJK. Siapa yang tak nak join perniagaan yang tidak akan rugi. Malah akan rugi 
jika tak join perniagaan dengan Allah.

Firman Allah swt

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.” [At-Taubah: 111]


Ayat cinta yang cukup panjang, tapi kalo kita dah hafal senang jee.. ayat ini mempunyai makna yang mendalam(bukan setakat yang di bold tu jee..tapi keseluruhan ayat sekali). Ayat yang mudah untuk difahami. (*bagi yang membaca dengan hati) dah juga straight to the point.

Nak Syurga..?? Jual beli la dengan Sang Pencipta

Nak Syurga..?? Berjuang la kat jalan Allah

Sesungguhnya kita sedang membuat urusniaga dengan Sang Pencipta. (*jika kita berada pada jalan dakwah) Modalnya adalah nyawa(kehidupan) dan harta benda.

Siyes ayat ini telah menyebabkan saya mula mendekati “rumah Allah”. Mula mengikuti majlis-majlis ilmu. Memang mula-mula rasa terpaksa sebab jadi AJK. Tapi lama-lama plus join roundabout iman, Alhamdulillah rasa terpaksa makin pudar. Ikhlas???? Hanya Allah aza wa jalla yang tahu. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui.

Terima kasih dekat dua orang hamba Allah Mohammad Syazwan Yaacob n Wan Muhammad Arsyad Taqiuddin Wan Mustaffa sebab telah memberi peluang untuk menceburkan diri dalam bidang perniaagan yang tiada penghujung n tiada rugi. Terima Kasih banyak-banyak.

Harap ayat cinta Allah ini dapat juga mengubah hala tuju dan membentangkan karpet merah untuk anda semua melalui jalan dakwah yang sentiasa dipenuhi oleh duri-duri dan batu-batu besar.

p/s: tak kira sejauh mana perjalanan dakwah ini..kita tetap akan seiring berjalan..renungkan lah ayat ini yang pernah menjadi cofactors untuk HENSHIN!

No comments:

Post a Comment