Friday, February 3, 2012

Revive dan Kek Pisang

Kegemaran ni..yum yum!![kredit]


Aiman melangkah ke dapur dengan membawa sebuah plastic berisi 10 tin 7 UP Revive. Lantas dia duduk di kerusi di dapur. Emaknya sedang mengadun adunan untuk membuat kek pisang.

AIMAN: Wah..mak buat kek pisang yea, kegemaran Man tu mak..[sambil mengeluarkan 1 tin minuman]

EMAK: Yela..dah Man jee anak mak yang masih bujang kat rumah ni. Mak buat la untuk Man. Nak tunggu isteri Man, mane ade isteri..ingat Man dah 25 tahun daa..[menjeling]

AIMAN: Adoi..menyesal Man berbunyi tadi, kan da kene tembak..[ketawa]Bukan ape mak, takde jodoh bha nak wat camner kan..

EMAK: Man da patut kawen Man. Mak nak Man senang nanti. Ade orang uruskan diri Man..

AIMAN: A’a..cerita pasal kawen ni kan mak..Man baru je balik dari melawat kawan Man kat hospital tadi. Halim tu, Man kesian sangat kat die, macam dah jatuh ditimpa tangga.

EMAK: Ish..kenape dgn kawan Man tu..??

AIMAN: Die kemalangan. Nak kate teruk tu taklah tapi die patah kaki. Die ni dah kawen mak..n sebualan lepas isteri die keguguran. Man kesian betol degan die..

EMAK: Innalillah hiwa innalillahiraju’un..

AIMAN: Tapi satu Man respek degan dieorang ni..walaupun ditimpa musibah, namun mereka berdua tetap tabah menempuhi ujian dari Allah ni mak..tak pernah cikit pun merungut atau menyalahkan takdir.

EMAK: Tentu mereka berdua dapat tarbiah dengan baik kan..kalo tak, memang  tak dapat nak menanggung ujian dari Allah semua tu.

AIMAN: Betol tu mak. Umat manusia sekarang baru ditimpa ujian sedikit dari Allah dah merungut.   Dah tak dapat nak sabar. Dah tak nak ikhtiar cari jalan nak selesaikan masalah. Baru Allah uji dengan kemiskinan cikit dah mengemis kat tepi jalan.

EMAK: Betol ape yang Man cakap tu..tapi Man juga perlu ingat..ujian dari Allah bukan saje dalam bentuk kesusahan, keperitan dan kesedihan, kesenangan, kemewahan kegembiraan juga adalah salah satu bentuk ujian dari Allah Man.

AIMAN: Betol jugak kate mak tu..

EMAK: Manusia ni Allah ujidengan kemewahan terus lupa siapa yang memberi nikmat ket mereka. Diuji dengan kegembiraan sedikit terus lupa bersyukur dengan segala anugerah Allah telah beri..riak, ujub tu pun salah satu sifat orang yang tidak bersyukur..orang yang tidak bersyukur adalah orang yang tidak dapat menempuhi ujian yang Allah telah berikan.

AIMAN: Mereka terus hanyut dengan kemewahan dunia..padahal itu adalah ujian dari Allah untuk mereka kan mak..

EMAK: Samalah macam Aiman, Man pun diuji tau sekarang..diuji dengan kemewahan..

AIMAN: Yeke mak..ape die mak??

EMAK: Tu..kat tangan tu..tu..kat dalam plastic bag tu..Allah tengah uji man tu..nak tengok man   bersyukur tak dengan nikmat air Revive tu..[memuncungkan mulut]

AIMAN: [melihat tin minuman di tangan] Ye tak ye la..Alhamdulillah. ya Allah ya tuhanku..terima  kasih sebab memberi aku merasa nikmat air ini..

EMAK: Hah..kan mak da cakap..Man kalo Man pergi melawat Halim kat hospital nanti, emak nak ikot..nak bagi buah tangan cikit ni..kek pisang ni..

AIMAN: Baik la mak..malam ni insyaAllah kite g jenguk Halim..tapi mak jangan lupe pulak tinggal kan cikit kek lapis tu untuk Man..hehe

EMAK: Eh..mak buat untuk Halim..bukan untuk Man. Suroh la isteri Man buat kan..[menyindir]

AIMAN: Man mane ade isteri mak..kalo mak nak sangat mak tolong la carik untuk Man.

EMAK: Hah! Tula yang mak nak dengar..takpe mak dah ade calon untuk Man. Si Aisyah tu..anak Mak Teh engkau tu..nanti mak tolong tanye kan[senyum]

AIMAN: Aduh..terkene lagi Man..menyesalnye Man bukak mulut hari ni..da banyak peluru kat dada ni mak..hahaha



Terliur dibuatnyee..[kredit]




Firman Allah swt:

“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.” [Al Ankabut: 2-3]

“Dan sesungguhnya Kami telah menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi, dan Kami jadikan untuk kamu padanya (berbagai jalan) penghidupan (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.” [Al A’raf: 10]


No comments:

Post a Comment