Thursday, June 7, 2012

Tahniah! Jalan ke Syurga Semakin Sempit..

Jalan ini memang panjang. Sumpah panjang. (*saja suspen..ayat klise)
Dah la panjang, berlekok-lekok. Pastu ada duri lagi tu. Bukan setakat duri semalu jee..malahan duri durian, duri landak dan lain-lain (*letaklah duri apa lagi yang terlintas). Terpaksa berjengkek-jengkek, walaupun still ada duri yang akan terkena. Tapi sekurang-kurangnya kita cuba melaluinya. Anda bagaimana?

woooww..mcm naik roler coster..[kredit]


Jalan apakah itu?

Jalan Masjid India? Jalan Utama? India Street? Atau Street Fighter?

Yup! Semestinya jalan dakwah dan tarbiyyah. Anda sudah melalui, sedang melalui atau berniat nak melalui jalan ini.

Tahniah! Omedetou! Jalan menuju ke syurga semakin sempit, payah dan sukar. Sekarang menangislah anda yang berada di atas jalan ini. Hantoklah kepala anda dekat atas bantal. Terjunlah anda dari satu anak tangga. Sebab apa sempit? Sebab kita telah memikul satu tanggungjawab yang amat besar. Seperti memikul satu batang kayu balak. "..kita buat kerja Nabi.." kata seorang sahabat. Amanah untuk amar makruf nahi munkar kepada orang sekeliling.

Aduhai..
Relax suda~(^_^)V

Firman Allah SWT:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain." 
[Yusuf: 108]

Tahniah sekali lagi! Sesungguhnya anda berada pada satu batang jalan yang betul. You are in the right track. Angkat tangan kanan anda dan tepuk kesebelah bahu kiri. Tepuk beberapa kali..=)

Jalan ini adalah jalan yang insyaAllah sama dengan apa yang telah dilalui oleh para sahabat Nabi ketika zaman islam di Mekah. Nak cerita lebih lanjut?? Nun di ISK (*Ini Sejarah Kita)

Ingat walaupun jalan ini memang sukar dan ramai yang telah menyerah diri dari jalan ini, insyaAllah kita yang masih kekal di dalamnya akan mendapat Fathul Khabir. Jika kita yakin dan ikhlas Allah akan bagi lebih untuk kita. Amin..

Muhasarawak sejenak. Pernah kah kita merungut-rungut ketika berada dijalan ini? Jika ada, sama-sama kita perbetulkan. Ubah rungutan dengan kesyukuran kepada Ilahi.

Mari kita sama-sama muhasarawak sekali lagi. Apa yang kita dah buat pada masa lalu. Adakah kita sudah banyak membuang sampah-sampah ? Kalau ya, mari kita sama-sama kutip balik sampah tersebut.

Walaupun sekarang kita melalui jalan yang berliku-liku, berduri dan terpancar sinaran UV sang mentari, insyaAllah pada hujung jalan ini nanti pasti akan redup dilindungi pohon-pohon pokok syurga. Di hujungnya nanti ada telaga yang tidak akan kering untuk kita sama-sama melepaskan dahaga.

[kredit]


Remainder 4 u n me..(O_<)v
Wallahu'alam..

Jumaat yang cerah
8/6/2012
18 Rejab 1433



2 comments:

  1. Yup! Berbahagialah kita berada di jalan yang sumpah panjang ini! Senyum:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..semoga segalanya dipermudahkan buat kita..amin..=)

      Delete